Aika liikkua, tsekkaa Kesän harjoitusajat !

Okay, miten pääsen mukaan?

Seuraile alkavia alkeiskurssejamme ja ilmoittaudu mukaan. Naantalin Taekwondo ry on vauhdikasta kamppailu-urheilua tarjoava yhdistys, jonka tavoitteena on tarjota laadukasta ja monipuolista perusliikuntataitoa kaikenikäisille Naantalilaisille liikkujille. Ohjattuja harjoituksia seura järjestää harrastajilleen jopa kuutena päivänä viikossa (ks. tarkemmat harjoitusajat kohdassa). Uusia peruskursseja seura pyrkii järjestämään kahdesti vuodessa, keväisin ja syksyisin.

Harkitsetko uuden harrastuksen aloittamista? Hyviä uutisia niille, jotka haluaisivat aloittaa uuden harrastuksen mutta uskovat olevansa siihen jo liian vanhoja: Koskaan ei ole liian myöhäistä. Aikuinen oppii sen minkä lapsikin. Oppiminen vain vie enemmän aikaa. Lue lisää HS lehden artikkelista.

Tiestikö? Koululaisen keskittymiskyky paranee taekwondolla Lue lisää Tiede lehden artikkelista.

TKD Potkut

Momdollyo Huryo Chagi

Harjoitusajat

Kesän harjoitusajat

19.6.-21.7.2019 Kesätauko - Harjoitukset jatkuvat jälleen ma. 22.7.2019

Harjoitusmaksut

2019

Tulevia tapahtumia

3-4. kesäkuuta 2019

Kesäleiri & matka linnanmäelle

Ilmoittaudu mukaan

Lue ilmoitus tästä

  • Naantalin Taekwondo facefookissa

    Klikkaa ja käy tarkastamassa uusimmat julkaisut ja tykkäykset.

  • 20.5.2019 Uusia vyöarvoja!

    Vyökokeet 20.toukokuuta 2019

    ***photo***

    KJORUGI

    @Elina Glad photography

    Ohjaajat & toimihenkilöt

    Jos haluat lähettää kommentteja tai kysymyksiä seuran ohjaajille, lähetä kysymyksesi sähköpostiosoitteeseen naantalintaekwondo(at)gmail.com HUOM! Korvaa sähköpostiosoitteessa oleva (at)-merkki @-merkillä.

    Sauli Glad

    Seuran puheenjohtaja, ammattivalmentaja, juniorivastaava

    PUH: 040 - 706 9657

    sauli.glad(at)naantalintaekwondo.fi

    Elina Glad

    Viestintä- ja jäsenasiat, joukkueenjohto, laskutus


    PUH: 050 - 599 7511

    Ville Niemi

    Seuratoiminnan kehittäjä, harrastustoiminnan vastaava


    PUH: 040 - 156 7812

    Risto Mäkelä

    Ohjaaja

    PUH: 040 - 568 6654

    Susanna Lerto

    Ohjaaja, ottelutuomari luokitus A

    PUH: 044 - 078 7541

    Akseli Suvanto

    Ohjaaja

    PUH: 050 - 558 8313

    TKD Poomsae 1

    Teguk_Il_Jang

    TKD Poomsae 2

    Teguk_Ii_Jang

    TKD Poomsae 3

    Teguk_Sam_Jang

    TKD Poomsae 4

    Teguk_SaJang

    TKD Poomsae 5

    Teguk_O_Jang

    TKD Poomsae 6

    Teguk_Yuk_Jang

    TKD Poomsae 7

    Teguk_Chil_Jang

    TKD Poomsae 8

    Teguk_Pal_Jang

    Poomsae 1-8 PDF - Tulosta itsellesi paperi versiot

    • taekwondo vyon-solmiminen

      Vyöarvot Taekwondossa käytetään vyöarvojärjestelmää, jonka tarkoitus on kuvata taekwondon filosofista merkitystä sekä ilmoittaa oppilaan taso. Oppilasarvot eli kup- tai gup-arvot alkavat kymmenennestä ja päättyvät ensimmäiseen kupiin. Mustien vöiden dan-arvot alkavat ensimmäisestä ja päättyvät joko yhdeksänteen (ITF) tai kymmenenteen (Kukkiwon) daniin. Taekwondon kolme ensimmäistä vyön väriä (valkoinen, keltainen ja vihreä) lainautuvat karatesta. Loput (sininen, punainen ja musta) ovat Korean kuningashuoneen värit. Mustassa vyössä on 9 dania, koska 9 on suurin yksinumeroinen luku ja 3 x 3 = 9. Numero kolme on kuningasnumero.

    • Taekwondon Osa-alueet Poomsae

      Poomsae tarkoittaa liikesarjoja, joiden avulla taekwondo-oppilaat voivat yksinään harjoitella kamppailua kuviteltuja vastustajia vastaan. Teknisen opetuksen lisäksi liikesarjojen liikkeet ja suunnat kuvastavat jotakin luontoon tai ihmisen ominaisuuksiin liittyvää asiaa. Liikesarjaharjoittelu kehittää tasapainoa, kehonhallintaa ja liikkeiden sulavuutta. Poomsae-harjoittelussa on tärkeää edetä askel kerrallaan, jotta kunkin liikesarjan merkitys avautuu ennen siirtymistä vaikeampaan. Värivöille on kahdeksan Taeguk-liikesarjaa ja mustavöisille yhdeksän Yudanja-liikesarjaa. Liikesarjoissa voi kilpailla harrastajatasolta aina MM-tasolle asti. Liikesarjat ovat myös Universiadien virallinen kilpailulaji ja tavoitteena on saada liikesarjat Olympialajiksi ottelun rinnalle.

      Taekwondon Osa-alueet Kjorugi

      Kjorugi on kamppailua vastustajan kanssa. Parhaiten kjorugi tunnetaan taekwondon kilpaotteluna, jossa täyskontakti on sallittu. Ottelun tarkoituksena on saada pisteitä vastustajan panssariin kohdistuneista potkuista tai lyönneistä sekä päähän kohdistuneista potkuista. Pistekriteerit ovat osuman voima ja vaikutus vastustajaan. Täyskontaktista huolimatta vakavia tapaturmia sattuu harvoin. Ottelu vaatii hyvää teknistä ja taktista osaamista. Hyödyllisiä ominaisuuksia ottelussa ovat mm. nopeus, kestävyys, voima ja rohkeus. Ottelussa käytettävät suojavarusteet ovat pääsuoja, rintapanssari, hammassuoja, sääri- ja käsivarsisuojat, hanskat ja alasuoja. Sinisessä panssarissa ottelevaa kutsutaan nimellä Chong (sininen) ja punaisessa panssarissa ottelevaa nimellä Hong (punainen). Turvallisuudesta ja ottelun kulusta vastaa keskustuomari. Pisteitä antavat neljä kulmatuomaria. Taekwondon kilpaottelu sai olympialajin statuksen vuonna 2000.

      Taekwondon Osa-alueet Kyukpa

      Kyukpa eli murskaus on menetelmä, jolla taekwondo-oppilas voi testata tekniikoidensa voimakkuutta. Sopivia materiaaleja ovat esimerkiksi puu ja tiilet. Yleisimmät murskauksessa käytettävät vartalon osat ovat nyrkki, kämmensyrjä, jalan ulkosyrjä, päkiä tai kantapää. Murskauksen onnistuminen riippuu tekniikan nopeudesta, voimakkuudesta ja voiman oikesta suuntaamisesta. Vaikka isku olisi kuinka nopea ja voimakas, murskaus ei onnistu, ellei voima suuntaudu oikealla tavalla murskattavan kohteen läpi. Tässä korostuu keskittymisen ja oikean asenteen osuus. Murskausta ei ole hyvä harjoitella päivittäin, sillä keho joutuu siinä tarpeettoman suuren rasituksen alaiseksi. Kasvuikäisten murskausharjoittelussa pitää olla erityisen huolellinen ja painopiste on oltava ehdottomasti taitomurskauksessa, ei voimamurkauksessa.

      Taekwondon Osa-alueet Hosinsul

      Hosinsul eli itsepuolustus kuuluu olennaisesti taekwondoon kilpa- ja kuntourheiluharjoittelun ohella. Parhaimmillaan hosinsul-taidot mahdollistavat puolustautumisen vahingoittamatta vastustajaa pahasti. Niiden harjoitteleminen on suotavaa sekä oman turvallisuuden, moraalisten seikkojen että Suomen lain kannalta. Hosinsulin toimiminen riippuu kolmesta tekijästä. Ensin on kyettävä reagoimaan riittävän ajoissa ja oikealla tavalla. On säilytettävä harkintakyky ja taistelutahto. Toiseksi on pysyttävä tasapainossa. Taekwondotekniikat toimivat parhaiten pystyasennossa, pystystä on lisäksi helpoin suojata itseään ja juosta karkuun tarvittaessa. Vasta näiden perusasioiden jälkeen tulee kysymykseen tekniikoiden tekeminen. Tekniikoiden on oltava riittävän yksinkertaisia, nopeita ja tehokkaita, jotta ne toimisivat epäedullisissakin olosuhteissa.